آموزش مجازی در سایه کرونا و معلمان همواره حاضر

به گزارش مجله مدیریت ناب، 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است. روز کسانی که نقش مهمی در تربیت آینده سازان ایران را دارند. سرنوشت کشور وابسته به آموزشی است که از همان دوران کودکی و نوجوانی به نسل امروز منتقل می گردد. از همین رو، اهمیت صندلی معلم قابل اندازه گیری نیست. کسانی که بدون ادعا و با کمترین مزایا، فداکارانه ایستاده اند تا نظام آموزشی ایران را زنده نگه دارند، بیش از این شایسته قدردانی هستند. آن هم در شرایطی که مجبور شده اند با روش های از راه دور به آموزش ادامه دهند و در این شرایط سخت از حرکت بازنایستند.

آموزش مجازی در سایه کرونا و معلمان همواره حاضر

با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال 98، کمتر کسی تصور می کرد که این ویروس یکباره همه چیز را این چنین متوقف کند. نظام آموزش و پرورش از جمله بخش های متاثر از این بیماری است که همچنان در تعطیلی به سر می برد؛ اما فقط در مدارس و نه خانه ها. با جایگزین شدن موبایل و تبلت و تجهیز آنها به نرم افزارهای اجتماعی آموزش از راه دور، معلم ها هم که زمانی توصیه شان دوری دانش آموزان از موبایل و سایر ابزارهای دیجیتال بود، امروز خود مجبور به استفاده از این ابزارهای نوین برای تجربه شکل جدیدی از آموزش هستند که به گفته بعضی معلم ها نوع رابطه معلم - دانش آموزی را تغییر داده است.

تداوم کرونا و تعطیلی مدارس، باعث شد آموزش و پرورش به دنبال راهی برای ایجاد ارتباط میان دانش آموزان و معلمان گردد. نتیجه این کوشش ها، راه اندازی شبکه اجتماعی شاد بود که طبق تازه ترین آمار اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش، هرهفته 13 میلیون دانش آموز و معلم را با یکدیگر مرتبط می نماید و روزانه به طور متوسط 650 هزار ارتباط زنده و 250 میلیون پیغام را سامان داده و خدمات همزمان به بیش از دو میلیون و 300 هزار کاربر ارائه می دهد. نتیجه این تغییر سبک آموزش، حضور 24 ساعته معلمان در این شبکه اجتماعی است تا جوابگوی سوالات همه به خصوص دانش آموزانی باشند که به دلیل محدودیت ها امکان دسترسی به تلفن همراه یا تبلت مجزا را نداشته و مجبورند تنها در ساعاتی از شبانه روز در این شبکه آنلاین باشند.

توجه به رفاه و معیشت معلمین و فرهنگیان در این شرایط، کمترین خواسته این مجاهدان روزهای سخت است. چراکه با تعطیلی مدارس به صورت حضوری، گروه هایی از کادر آموزشی مثل مربیان پیش دبستانی یا معلمان حق التدریس نگران آینده شغلی و پرداخت معوقات خود هستند.

معلمان حق التدریس می گویند: کرونا بیشتر به نیروهای کاری آسیب زده که غیررسمی هستند؛ معلمان رسمی هیچ دغدغه ای بابت مجازی شدن درس خواندن یا تعطیلی کلاس های درس ندارند؛ آنها در هر شرایطی، حقوقشان را سر وقت و کامل دریافت می نمایند.

به اعتبار شاخص های معتبر و قابل سنجشی که وزیر آموزش و پرورش ادعا می نماید می توانیم داوری کنیم که آموزش و پرورش در دولت تدبیرو امید از پوشش گسترده تر، کیفیت بیشتر، عدالت بیشتر، محرومیت کمتر و دسترسی به فضای ایمن تر جلوتر بوده است اما همانطور که محسن حاجی میرزایی تاکید نموده است معلمان هنوز تا رسیدن به موقعیت آرمانی فاصله دارند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1642

به "آموزش مجازی در سایه کرونا و معلمان همواره حاضر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مجازی در سایه کرونا و معلمان همواره حاضر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید