7 مورد از تنظیمات تلویزیون هوشمند که باید پس از خرید حتما آنالیز کنید

به گزارش مجله مدیریت ناب، پس از خرید تلویزیون هوشمند، باید بعضی از تنظیمات تلویزیون هوشمند را آنالیز کنید تا برترین تجربه بصری را از این محصول کسب کنید. در این مطلب به شما آموزش می دهیم که کدام بخش از تنظیمات تلویزیون هوشمند را باید حتما چک کنید.

7 مورد از تنظیمات تلویزیون هوشمند که باید پس از خرید حتما آنالیز کنید

اتصال گوشی به تلویزیون های هوشمند؛ معرفی تمام روش های ممکن

تلویزیون ها در سال های اخیر راه دراز و طویلی را برای تکامل و پیشرفت در پیش گرفته اند. امروزه شما می توانید از محتوا با کیفیت بالا در یک پنل بزرگ مسطح لذت ببرید، بدون این که مبلغ بسیار هنگفتی را خرج تلویزیون کنید.

خرید تلویزیون های 4K فوق العاده و با کیفیت بالا در حال حاضر در بازار امری رایج و عادی به نظر می رسد؛ کما این که بیشتر تلویزیون ها به اینترنت مجهز شده اند و به همین علت، به آنها تلویزیون هوشمند گفته می شود. این که آیا شما برای یک تلویزیون هوشمند تا چه اندازه قرار است بودجه کنار بگذارید کاملا به خودتان بستگی دارد. در این مطلب به سراغ معرفی بعضی تنظیمات تلویزیون هوشمند می رویم که پس از خرید این محصول، باید به سراغ آنها بروید تا بتوانید برترین کیفیت بصری و شنیداری را از محصول تازه وارد منزل خود کسب کنید.

1. روان سازی حرکت (Motion smoothing)

تنظیمات مربوط به Motion smoothing یک قابلیت کاملا بحث برانگیز محسوب می شود که در بیشتر تلویزیون های هوشمند مدرن یافت می شود. این احتمال وجود دارد که گزینه مذکور به صورت پیش فرض فعال شده باشد اما این قابلیت دقیقا چه کار می نماید؟

با فعال بودن تنظیمات Motion smoothing، تلویزیون شما، فریم های بیشتری را به محتوای در حال تماشایتان اضافه می نماید. بیشتر تلویزیون های هوشمند توانایی نمایش محتواهای ویدیویی را با نرخ 60 فریم بر ثانیه (FPS) دارند. این موضوع در حالی است که تلویزیون های مسطح نسل های قدیمی از توانایی 24 یا 30 فریم بر ثانیه برای نمایش فیلم و سریال های تلویزیونی برخوردار هستند. تنظیمات مربوطه می تواند فریم هایی را به صورت مصنوعی ایجاد کند تا تجربه روان تری از جنبه بصری برای شما ایجاد شود. با این اوصاف، بسیاری از مخاطبین و حتی کارشناسان حوزه فناوری اذعان داشته اند که این فرایند، تجربه ناخوشایندی را ایجاد می نماید چرا که ویدیوها از حالت عادی خود خارج می شوند.

اگر در تنظیمات تلویزیون هوشمند خود پیروز نشده اید این بخش را پیدا کنید، محتمل است روی تلویزیون شما به نام Motion interpolation یا Frame interpolation درج شده است. به هر حال، رابط کاربری در تلویزیون مدل های مختلف فرق دارد. در هر صورت، شما می توانید با فعال سازی یا غیر فعال کردن قابلیت مذکور، این موضوع را درک کنید که کدام حالت باب تبع شما خواهد بود.

2. روشنایی، کنتراست رنگ و وضوح

بیشتر تلویزیون های هوشمند مدرن، مجموعه ای از تنظیمات متنوع را ارائه می نمایند که در خدمت کیفیت بهترِ تصویر است. روشنایی، کنتراست رنگ و وضوح سه ویژگی مهمی به شمار می رود که پس از نصب و راه اندازی تلویزیون هوشمند باید به آنها دقت کنید.

برای بخش روشنایی به طور معمول یک نوار اسلایدری وجود دارد که شما می توانید به راحتی با تکان دادن آن، اندازه روشنایی صفحه نمایش را کم یا زیاد کنید. بیشتر تلویزیون های مدرن بعلاوه یک حسگر نور محیطی دارند تا این فرایند به طور اتوماتیک انجام شود. این ویژگی معمولا به صورت پیش فرض روی پنل های مسطح نو فعال است. اگر شما دلتان نمی خواهد صفحه نمایش تلویزیون به طور اتوماتیک مدام در حال نوسان باشد، می توانید این قابلیت را به طور کل از بخش تنظیمات غیر فعال کنید.

از طرفی، کنتراست و اندازه وضوح تصویر نیز در تلویزیون های نو ارزش آنالیز کردن را دارد. بسیاری از عاشقان فیلم و سریال های تلویزیونی از رنگ و وضح غیر طبیعی تلویزیون های خود ناله می نمایند، در حالی که می توان با صرف چند دقیقه در بخش تنظیمات و دستکاری کردن دو پارامتر گفته شده این معضل را حل نمایند.

شما می توانید جلوه های بصری را در رابط تنظیمات تلویزیون هوشمند خود کاهش دهید تا با سلیقه شما تطابق داشته باشد. در بیشتر تلویزیون ها برای تغییر این مولفه ها نیز نوار اسلایدری درج شده است.

3. صدا

یک تجربه بصری لذتبخش می تواند به همراه تجربه شنیداری به یک لذت دو چندان تبدیل شود. خوشبختانه در بیشتر تلویزیون های هوشمند مدرن، این قابلیت به کاربر اعطا می شود تا بخش صدا را هم بتواند به اندازه دلخواه تغییر دهد. به طور کلی گزینه های پایه ای شامل تنظیم صدای ابعاد و زوایا باشد. اگر شما دلتان می خواهد با تلویزیون بیشتر مشغول به تماشای فیلم های اکشن و هیجان انگیز باشید، پس احتمالا باید صدای بم را بیشتر کنید.

بسیاری از کاربران با خرید ساندبار و سیستم نمایش خانگی، کوشش می نمایند تا تلویزیون نو خود را به این دستگاه ها متصل نمایند تا برترین کیفیت شنیداری را دریافت نمایند. از همین رو، بهتر است حتما در بخش تنظیمات، گزینه Audio Return Channel (ARC) را فعال کنید. در واقع با فعال سازی ARC، صدای فراوری شده به وسیله تمام کنسول و دستگاه های متصل به تلویزیون، به طور مستقیم به ساندبار راهنمایی می شود و رسما اسپیکرهای تلویزیون به طور موقت غیر فعال می شوند.

4. حالت بازی (Game mode)

با وجود بسیاری از فرایندهای بهینه سازی صوتی و بصری که در پس زمینه تلویزیون در حال اجراست، وجود بخشی از تاخیر در تلویزیون ها امری طبیعی است. این اندازه تاخیر به طور کلی، تاثیر چندان حادی روی تجربه کاربرانی که صرفا در حال تماشای فیلم و سریال هستند ایجاد نمی نماید، اما گیمرها احتیاج دارند تا این اندازه تاخیر را به حداقل اندازه ممکن برسانند.

بسیاری از گیمرها با خرید پلی استیشن 5، ایکس باکس سری S یا حتی نینتندو سوییچ و اتصال آن به تلویزیون کوشش می نمایند بازی های مورد علاقه خود را در تلویزیون تجربه نمایند. با این حال، اگر تلویزیون در پردازش تاخیر داشته باشد، پرش تصویر یکی از پیامدهای منفی محسوب می شود. با فعال سازی حالت بازی در تلویزیون شما می توانید این تاخیر را به حداقل رسانده و از جنبه سخت افزاری با لگ و تاخیر روبرو نشوید. با این حال، برای کاهش تاخیر و لگ در بازی های ویدیویی، صرفا فعال سازی حالت گیم کافی نیست و باید پارامترهای دیگر مثل نرخ به روز رسانی تصویر را هم دستکاری کنید.

5. اسکرین سیور و قابلیت Screen dimming

بیشتر تلویزیون های هوشمند مدرن، چند گزینه مختلف برای اضافه کردن قابلیت اسکرین سیور به تلویزیون دارند. در واقع اسکرین سیور، کلکسیونی از تصاویر ساده است که اگر تلویزیون پس از چند دقیقه به طور غیر فعال روشن باقی بماند، این تصاویر به طور اتوماتیک روی صفحه نمایش ظاهر می شود تا از ایجاد پیکسل سوخته جلوگیری شود.

بیشتر تلویزیون ها از تکنولوژی صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) استفاده می نمایند تا در هنگام نمایش یک تصویر برای مدت زمان طولانی، پیکسل ها دچار سوختگی نشوند. با این حال، اگر تلویزیون هوشمند نو شما از تکنولوژی صفحه نمایش دیود ساطع نماینده نور (OLED) استفاده می نماید، بهتر است حالت اسکرین سیور یا محافظ صفحه را روشن کنید؛ چرا که پنل های OLED فوق العاده با کیفیت بوده و همچنان در دنیای تلویزیون های مدرن یک تکنولوژی مجذوب کننده شناخته می شوند. با این حال در صورتی که اسکرین سیور روی تلویزیون فعال نشده باشد، این پنل ها در طول زمان ممکن است در حفظ کیفیت تصویر چندان پیروز عمل ننمایند.

6. تنظیمات مربوط به مصرف انرژی

مدیریت مصرف انرژی یکی دیگر از تنظیماتی است که باید پس از راه اندازی تلویزیون، حتما آن را آنالیز کنید. به طور پیش فرض بسیاری از تلویزیون های هوشمند پس از مدت زمان مشخصی از عدم فعالیت، به طور اتوماتیک خاموش می شوند. شما می توانید با ورود به بخش تنظیمات مدیریت مصرف، دقیقا مشخص کنید که چه زمانی تلویزیون شما باید خاموش شود. به طور تبع با فعال بودن این قابلیت، مصرف انرژی به شدت بهینه می شود. از طرفی دیگر، با همین کار ساده شما در حفظ محیط زیست هم قدم مثبتی برمی دارید.

تلویزیون هوشمند شما بعلاوه ممکن است گزینه ای برای تطبیق با شرایط برق دستگاه های متصل شما داشته باشد. به این معنا که در صورت روشن کردن کنسول بازی، تلویزیون شما هم روشن شده و در صورت خاموش کردن کنسول، تلویزیون هم به طور اتوماتیک خاموش می شود. این گزینه هم برای بسیاری از کاربرها سودمند و کاربردی خواهد بود.

7. آپدیت اتوماتیک

یکی از عواملی که به نوعی موجب می شود تا تلویزیون ها نسبت به یکدیگر متمایز باشند، نوع سیستم عامل و اتصال بی سیم محسوب می شود. از آنجایی که تلویزیون های هوشمند معمولا به اینترنت متصل می شوند، می توان با آپدیت های متعدد برای بهبود بخش امنیت و بعلاوه برطرف باگ و خطاهای احتمالی اقدام کرد.

اگر تنظیمات مربوط به آپدیت اتوماتیک به طور پیش فرض فعال نشده، باید مطمئن شوید که به روزرسانی های اتوماتیک روشن هستند تا سیستم شما به روز بماند و از آسیب پذیری های احتمالی ایمن بماند. از طرفی دیگر، وقتی می خواهید از برنامه های مخصوص تلویزیون بهره ببرید، به طور حتم باید آخرین نسخه از برنامه ی مورد نظر روی تلویزیون شما موجود باشد.

اگر خوش شانس باشید، ممکن است ویژگی های نوی با آپدیت اتوماتیک روی تلویزیون شما نمایان شود که قبل از به روز رسانی در دسترس نبودند. اگر هم ویژگی یا قابلیت نوی برای محصول شما ارائه نشود، حداقل می دانید که تلویزیون شما با آخرین پیشرفت های امنیتی به روز رسانی شده است.

منبع: pocket-lint

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2255

به "7 مورد از تنظیمات تلویزیون هوشمند که باید پس از خرید حتما آنالیز کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مورد از تنظیمات تلویزیون هوشمند که باید پس از خرید حتما آنالیز کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید