راز 400 ساله کیمیاگران افشا شد، نانو ذرات طلا و دود بنفش

به گزارش مجله مدیریت ناب، ایرنا نوشت: کیمیاگران بیش از 400 سال پیش یک ترکیب نانویی حاوی طلا می ساختند که با شعله ور شدن، دود اسرارآمیز بنفش رنگی از آن خارج می شد، همیشه ماهیت این دود بنفش برای بسیاری یک معما بود، حال محققان به تازگی ماهیت آن را تعیین کردند.

راز 400 ساله کیمیاگران افشا شد، نانو ذرات طلا و دود بنفش

محققان دانشگاه بریستول در انگلیس اعلام کردند که نانوذرات کروی طلا موجب ایجاد دود بنفشی است که هنگام انفجار طلا منتشر می گردد. با این کشف، دانشمندان یک معمای کیمیاگری 400 ساله را حل کردند.

محققان شرح دادند که طلای محترقه (فولمینگ)، که برای اولین بار به وسیله کیمیاگران در قرن شانزدهم کشف شد، ترکیبی از ترکیبات مختلف به همراه آمونیاک است. آمونیاک ماده ای است که در بعضی مواد منفجره استفاده می گردد.

سوبالد شورتزر شیمیدان آلمانی در شرح این کشف به دود بنفش غیرمعمول که هنگام انفجار طلا برای اولین بار در سال 1585 میلادی ایجاد شد، اشاره نمود و گفت: این ماده بعداً به وسیله چهره های پیشرو شیمی در قرن هفدهم و هجدهم از جمله رابرت هوک و آنتوئین لاوویزیر دانشمندان انگلیسی مورد آنالیز نهاده شد.

وی اضافه کرد: در حالی که فرمولاسیون شیمیایی دستورالعمل طلای فولمینگ قرن ها است که درک شده است، این سؤال که چه چیزی دود بنفش ایجاد می نماید، بی پاسخ باقی ماند.

این محقق ادامه داد: پیش از این هرگز ثابت نشده بود که رنگ بنفش غنی ابر ایجاد شده به علت شکل گیری نانوذرات طلا است.

سیمون هال از دیگر محققان این پروژه گفت: این تیم تحقیقاتی توانست به این سوال پاسخ دهد و درک ما از این ماده را بیشتر کند. آزمایش اجرا شده شامل ایجاد طلای فولمینگ و سپس منفجر کردن نمونه های پنج میلی گرمی روی فویل آلومینیوم با گرم کردن آن بود. ما دود را با استفاده از مش های مس گیر انداختیم و سپس نمونه دود را در زیر میکروسکوپ الکترونی عبوری تجزیه و تحلیل کردیم.

محققان دریافتند که دود حاوی نانوذرات طلای کروی است و این تئوری را تأیید می نماید که طلا در دود مرموز نقش دارد.

هال و تیم وی با حل یک معمای علمی تاریخی، قصد دارند از این روش استفاده نمایند تا ماهیت دقیق ابرهای فراوری شده به وسیله سایر مواد محترقه فلزی مانند پلاتین، نقره ، سرب و جیوه را آنالیز نمایند که همچنان سوال است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 آذر 1402 بروزرسانی: 15 آذر 1402 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2250

به "راز 400 ساله کیمیاگران افشا شد، نانو ذرات طلا و دود بنفش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز 400 ساله کیمیاگران افشا شد، نانو ذرات طلا و دود بنفش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید